Olemme aikaisemmin kertoneet yleisiä vinkkejä Facebook-mainontaan. Tässä artikkelissa pureudumme mainonnan tehokkaaseen kohdentamiseen.
Facebook saa tietoa meistä käyttäjistä monista eri lähteistä. Kerromme usein itse Facebookille avoimesti ikämme, sukupuolemme, asuinpaikkamme, parisuhdetilanteemme sekä kiinnostuksen kohteemme. Tämän lisäksi kaikki toimintamme Facebookissa kuten tykkäykset, sivujen seuraamiset ja kommentoinnit tallentuvat Facebookin käyttöön. Näillä tiedoilla Facebook pystyy luomaan jokaisesta käyttäjästään melko tarkan profiilin: kuka kukin on, missä asuu, mistä tykkää ja mitä Facebookissa tekee.
Mitä tarkempi tieto – sen toimivampi algoritmi
Facebookin luomat profiilit ovat mainostajille kullan arvoisia. Profiilien avulla mainoksia voi nimittäin kohdentaa omille potentiaalisille asiakkailleen. Mitä enemmän ja mitä tarkempaa kohdentamisen tietoa mainostaja antaa Facebookin algoritmille, sitä varmemmin mainonta tuottaa haluttua tulosta.
Mainosten kohderyhmiä määriteltäessä on hyvä miettiä, onko tärkeämpää tietää, kuka kukin on vai mitä kukakin tekee. Ovatko esimerkiksi kaikki Tampereella asuvat yli 35-vuotiaat miehet potentiaalisia asiakkaita vai kannattaako kohderyhmää rajata vielä enemmän? Mitä tarkemmin kohderyhmä määritellään, sitä varmemmin mainontaan käytetyt eurot tuottavat tulosta. Käyttämällä Facebookin ns. mukautettuja kohderyhmiä voi esimerkiksi kohdentaa mainoksia ihmisille, jotka ovat samankaltaisia kuin sivusta tykänneet yli 35-vuotiaat, Tampereella asuvat miehet. Heti paljon kohdennetumpaa, eikö?
Facebook-pikselin avulla mainonnan tuotto viritetään huippuunsa
Jatketaan vähän aikaisempaa ajatusleikkiä. Facebookista saatavan tiedon avulla voimme siis kohdentaa mainoksen 35-vuotiaille tamperelaismiehille, jotka ovat samankaltaisia kuin ne, jotka jo seuraavat yritystäsi Facebookissa. Lisäksi voimme erityisen Facebook-pikselin avulla välittää tietoa kotisivujen tapahtumista Facebookille ja näin hioa mainontaa vieläkin tehokkaammaksi.
Facebook-pikseli on kotisivuille asennettava koodinpätkä, joka seuraa esimerkiksi, mitkä käyttäjäprofiilit kotisivuilla ottavat yhteyttä, lähettävät tarjouspyyntöjä tai tekevät ostoksia. Tässä piilee kupletin juoni: kun olemme Facebook-pikselin avulla selvittäneet, minkälaiset profiilit ostavat, valjastamme algoritmin tuomaan sivuillemme lisää samankaltaisia henkilöitä. Lisäksi voimme sulkea pois kävijät, jotka ovat jo ostaneet tai ottaneet yhteyttä, tai näyttää heille erilaisia mainoksia.
Pelkkä demografinen ja kiinnostuksen kohteisiin perustuva mainonta on siis luuranko, joka saa lihaa luiden ympärille, kun rakennamme mukautetun kohderyhmän kävijöiden Facebook-käyttäytymisen perusteella. Kun lisäksi otamme mainonnassa käyttöön Facebook-pikselin, profiili tarkentuu edelleen ja on jo erittäin osuva.
Jos kaipaat apua, autamme mielellämme!
Meiltä löytyy joukko asiantuntevia ammattilaisia, joilla on tehokkaiden mainoskampanjoiden suunnittelun ja toteutuksen erityisosaamista. Yhteistyö kanssamme on luotettavaa, nopeaa ja helppoa.
Näin toimimme:
Perehdymme huolella toimialaasi, yritykseesi ja tarjoamaasi. Määrittelemme kanssasi mainonnan tavoitteet ja budjetin.
Toteutamme mainonnan tavoitteellisesti ja ammattitaidolla. Koulutetut ammattilaisemme vastaavat mainostesi suunnittelusta ja toteutuksesta. Kampanjasi on aina luotettavissa käsissä.
Asiakkaanamme sinulla on oma yhteyshenkilö, joka pitää huolta sinusta ja kampanjoistasi. Tiedät aina, keneen voit olla yhteydessä.
Seuraamme tuloksia aktiivisesti. Pidämme kampanjastasi ja sen budjetista huolta.
Raportoimme tuloksista sinulle säännöllisesti.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä tai jätä yhteydenottopyyntö!
Ps. Huolehdi myös, että yrityksesi verkkosivut ovat myyvät ja toimivat hyvin kaikilla laitteilla. Jos näin ei vielä ole, voimme helposti ja ripeästi toteuttaa yrityksellesi toimivat kotisivut, jotka löydetään.